Fitness trenér Libor Voborník vícemistr světa NABBA 2007, vytvořeno www.linnetdesign.cz a www.blockart.cz

Aminokyseliny

Aminokyseliny

Aminokyseliny jsou stavební kameny, které tvoří strukturu bílkovin. Aminokyseliny dělíme na ty, které si organismus dokáže vytvořit jejich vzájemnou přeměnou tzv. neesenciální a ty, které musí být organismu dodány tzv. esenciální. Aminokyseliny podporují produkci vlastních tělesných látek a zároveň podporují regeneraci růstu svalového objemu. Aminokyseliny zvyšují sílu, fyzickou aktivitu a podílejí se na anabolizaci organizmu. Aminokyseliny pomáhají k udržení pozitivní dusíkové bilance, nárůstu svalové hmoty, dalšími úkoly aminokyselin je ochrana svalové hmoty, zlepšení regenerace, urychlení syntézy svalové tkáně a zvýšení výkonnosti. Aminokyseliny jsou dále vhodné při redukčních dietách. Jsou vhodné pro posilování, všechny sporty a cvičení. Aminokyseliny přijaté bezprostředně před cvičením (zejména BCAA) mohou být pro svou snadnou vstřebatelnost velmi rychle využity tělem jako zdroj energie a chránit tím svalovou hmotu před degradací. Před tréninkem je také výborný čas k využití aminokyseliny L-arginin. Arginin zlepšuje prokrvení svalů a tím zvyšuje napumpování při treninku a zlepšuje transport živin. Jeho další výhody spočívají také ve zlepšení sexuálního života. Aminokyseliny přijaté po posilování ( BCAA, Glutamin) podporují anabolizaci a urychlují zotavení. Glutamin je vhodný při těžkém treninku, dietě, zlepšuje imunitu. Zpravidla se přidávají do sacharidového či proteinového nápoje. Pro ryze aerobní sporty je vhodnější užívat aminokyseliny před výkonem. Pro anaerobní sporty (např. posilování, těžká atletika) lépe vzít aminokyseliny až po ukončení posilování.

Samozřejmě samotné aminokyseliny jsou pouze doplňky, základem je vyvážený nutričně odpovídající jídelníček!



(c) 2017 Libor Voborník | Info o webu